18.12.16

Фітотерапія

Фітотерапія  для  здоров'я  малят


Лікування лікарськими рослинами відоме з давніх часів. Упродовж ос­таннього десятиліття фітотерапія, тобто лікування травами, широко викори­стовується в дошкільних закладах із профілактичною метою.
Показання: профілактика і лікування гострих респіраторних і вірусних захворювань, гострі та хронічні захворювання ЛОР-органів і органів дихання, алергічна патологія, порушення травлення, психоневрологічні захворю­вання.
Протипоказання: алергічні реакції на рослини, що входять до складу відвару, настою або чаю.

Вітамінні збори, що містять велику кількість аскорбінової кислоти, про­типоказані дітям з оксалурією (тобто тим, у кого в осадку сечі є оксалати). З обережністю варто призначати їх дітям після перенесених запальних захво­рювань сечовидільної системи.
Як проводити фітотерапію
Фітотерапія може проводитися всім дошкільникам без спеціальних обме­жень. Дітям молодшого віку фітотерапія проводиться за індивідуальними медичними показаннями.
При хронічних захворюваннях доцільно проводити профілактичні курси фітотерапії, що призначаються в період сезонного загострення захворюван­ня. При цьому один і той самий лікарський засіб у гострому періоді хвороби призначають у більш високій концентрації, а в період ремісії з профілактич­ною метою - у більш низькій.
Для дітей до трьох років готують 1% відвари та настої, дітям четвертого і п'ятого року життя - 3%, дітям старшого дошкільного віку - 3-5%. Звичай­но, для внутрішнього застосування настої і відвари готуються з розрахунку: 1 частина сировини на 10 частин води.
Для фітотерапії можуть використовуватися як готові фітозбори промислового виробництва, так і зібрані самостійно. Дуже важливо, щоб відповідальний за приготування фіточаїв і відварів мав спеціальну медичну підготовку з фітотерапії.
Для дітей рекомендують готувати настої і відвари у такій добовій дозі сухої лікарської сировини: від 1 до 3-х років - 1 чайна ложка, від 3-х до 6-ти років -1 десертна ложка, від 6 до 7 років - 1 столова ложка. Для визначення сухої ваги сировини можна взяти до уваги, що столова ложка (без верху) квітів, листків, трави відповідає в середньому 4-5 г, а коренів, кори, плодів - 6-8 г.
Не рекомендується використовувати в дошкільних закладах такі росли­ни, як багно, звіробій (у високих концентраціях), листки смородини, пижмо, женьшень, золотий корінь, елеутерокок та інші. Варто пам'ятати, хоча ліку­вання травами і потребує тривалого їх застосування, однак постійне викори­стання одних і тих самих лікарських рослин неприпустиме.
При правильному приготуванні безпечні для дошкільників чаї і відвари з таких рослин:
• аніс (насіння) - відхаркувальний і слабкий антисептичний засіб, стиму­лює секреторну функцію шлунково-кишкового тракту; *
• брусниця - легкий сечогінний і гіпотензивний засіб, застосовується при сечокам'яній хворобі та підвищенні внутрішньочерепного тиску;
• валер'яна - заспокійливий, спазмолітичний засіб, застосовується при болях у серці, спазмах шлунково-кишкового тракту.
Варто пам'ятати, що при застосуванні валер'яни можуть спостерігатися парадоксальні реакції у вигляді сильного збудження, неадекватного по­водження, плачу. У цих випадках валер'яна протипоказана.
• глід - заспокійливий засіб, поліпшує роботу серця, використовуєть­ся в зборах, що відновлюють діяльність серцево-судинної системи;
• горобина - полівітамінний засіб, має адаптогенні властивості;
• евкаліпт - бактерицидний, протизапальний засіб, застосовується для інгаляцій і полоскань порожнини рота і горла;
• журавлина - багата вітаміном С, має кортикоїдну дію, сприяє розширенню коронарних судин серця;
• звіробій - імуностимулюючий, протизапальний засіб, за умови прийому внутрішньо має протиглисну дію, при полосканні зіва - в'я­жучу дію. Приймати всередину потрібно з великою обережністю.
Через сильний вплив на імунну систему звіробій бажано застосовува­ти не більше 7 днів;
• калина — полівітамінний, протикашлевий засіб, застосовується у вітамінних чаях;
• кора дуба - протизапальний, в'яжучий засіб, що містить дубильні речовини, застосовується для полоскання порожнини рота і горла;
• кропива — шлунковий, полівітамінний засіб, поліпшує обмін речо­вин, дає позитивний ефект при анеміях;
• липа (суцвіття) - гарячі чаї з квіток - жарознижувальний потогінний засіб, у холодному вигляді використовується для полоскання зіва;
• малина (плоди, листя) - потогінний, бактерицидний, протизапальний засіб, застосовується в холодному вигляді для полоскання зіва;
• материнка (квітки) - протикашлевий, заспокійливий засіб, поліпшує травлення;
• мати-й-мачуха (листя) - містить рутин, застосовується як відхаркувальний, протизапальний, антисептичний засіб, має пом'якшу­вальну дію;
• меліса, м'ята - застосовуються при захворюваннях шлунково-киш­кового тракту, мають заспокійливий ефект;
• подорожник - бактерицидний засіб, застосовується при різноманіт­них захворюваннях шлунково-кишкового тракту, збільшує кислотність шлункового соку. Ефективний при виразках, ерозивних гастритах, ко­літах;
• пустирник - заспокійливий, седативний засіб, входить до складу заспокійливих чаїв;
• рум'янок - спазмолітичний, протизапальний, потогінний, вітрогінний засіб, має протигрибковий ефект;
• смородина (плоди) - вітамінний засіб, входить до складу вітамінних зборів;
• суниця (листя) - вітамінний засіб, слабкий сечогінний, посилює сер­цеві скорочення;
• чебрець - застосовується як протиглисний засіб, а також у якості заспокійливого, антисептичного і відхаркувального при захворюваннях бронхолегеневого апарата;
• череда - сильний протиалергійний засіб, сечогінний, застосовується внутрішньо, а також для вмивання, ванн, у вигляді примочок;
• чорниця - нормалізує обмін речовин, діяльність шлунково-кишко­вого тракту, застосовується у вигляді відварів і киселів при проносах, у вигляді полоскань при захворюваннях слизової оболонки порожнини рота; позитивно впливає на органи зору;
• шавлія - протизапальний засіб, використовується при стоматитах та інших захворюваннях порожнини рота у вигляді полоскань.
Ці рослини можуть використовуватися в дошкільному закладі як внут­рішньо, так і зовнішньо. Примочки, інгаляції і полоскання для зовнішнього застосування готують із розрахунку 2-3 частини лікарської сировини на 10 частин води.
Лікарські рослини з високим вмістом ефірних масел використовують для проведення інгаляцій. Це омана, календула, меліса, м'ята, подо­рожник, рум'янок, сосна, чебрець, шавлія, евкаліпт і деякі інші.
Реалізуючи сезонний підхід в організації фітотерапії в дошкільних зак­ладах, доцільно проводити не більше трьох курсів на рік - восени, взимку і навесні. Курс фітотерапії в дошкільних закладах може тривати від 3 тижнів до 1,5-2,5 місяців (за спеціальними медичними показаннями). Мінімальна кількість щоденних процедур - 15. Між курсами має бути перерва не менше 2 тижнів.
Особливо поширене в дитячих садках застосування відвару з плодів шипшини, що відновлює енергетичний статус клітин дитячого організму, позитивно впливає на обмін речовин і енергії. Він багатий вітаміном С та іншими біологічно активними речовинами. Шипшина є легким адаптогеном.
Спосіб приготування: сухі плоди шипшини перебрати, промити, залити гарячою водою, прокип'ятити на водяній бані або слабкому вогні 10 хвилин. Дати настоятися протягом 10-12 годин. Відвар процідити, додати цукровий сироп. Пропорції: 1 частина плодів шипшини, 10 частин води, 1 частина цукрового сиропу.
Відвар шипшини добре поєднується з соком лимона.
Пропонуємо рецепт полівітамінного чаю, до складу якого входять адаптогенні рослини: листки брусниці, листки кропиви, плоди шипшини, плоди горобини, плоди чорниці, плоди малини, плоди глоду.
Спосіб приготування: рослини беруть у рівних пропорціях, залива­ють окропом із розрахунку 1 частина збору на 10 частин води. Настоюють 45 хвилин. Збір може бути рекомендований для прийому восени.
Чай для профілактики застудних захворювань: трава материнки -1 частина, листки мати-й-мачухи - 3 частини, квітки липи - 3 частини, лист­ки малини - 2 частини. Спосіб приготування аналогічний. Цей збір можна вживати в зимовий час.
Крім групової фітотерапії, яка проводиться регулярно, можна використову­вати індивідуальну фітотерапію за призначенням лікаря. Так, наприклад, дітям із підвищеною нервово-рефлекторною збуджуваністю і порушенням сну можна призначити заспокійливий чай із пустирника і м'яти, що дається ди­тині перед обідом. Це сприяє більш швидкому засинанню дитини, норма­лізації діяльності нервової системи.
Доцільно поєднувати фітотерапію з іншими фізіотерапевтичними процедура­ми, наприклад, із різноманітними видами гідротерапії, особливо термотера­пією. Обидва ці методи доповнюють один одного.
Фітотерапію в дитячому садку проводять за кількома методиками: пероральне застосування лікарських рослин (водні настої, відвари, інгаляції парою відварів рослин) та аерофітотерапія (вдихання фітонцидів, які ви­діляють рослини в природних умовах, а також в інгаляторії, де розбризку­ються ефірні олії шипшини, обліпихи, м'яти).
Залежно від хімічного складу й механізму дії лікарські рослини, що їх використовують у фітотерапії дошкільного закладу, поділяються на кілька груп:
1. Рослини, до складу яких входять ефірні олії (багно, дев'ясил, ма­теринка, звіробій, м'ята, соснові бруньки, шавлія, евкаліпт). Інгаляції з відварів цих лікарських рослин розріджують густу мокроту, зменшу­ють запальний процес.
2. Лікарські рослини, до складу яких входять сапонити і глікозиди (глід, брусниця солодка, фіалка триколірна), що мають бронхолітичну дію. Інгаляції з відварами цих трав полегшують відхаркування.
3. Лікарські рослини, до складу яких входять алкалоїди (фіалка за­пашна, чистотіл, термопсис). Ці лікарські рослини мають спазмолітич­ну дію.
4. Лікарські рослини, до складу яких входить слиз (корінь алтеї, підбіл, подорожник). Вони утворюють захисний шар слизових оболонок, що до­помагає розрідженню мокроти та її відходженню.
Питний режим дітей передбачає вживання відварів лікарських рослин для профілактики захворювань верхніх дихальних шляхів, сечостатевої системи, шлунково-кишкового тракту, дискінезії. Для підвищення апетиту використовуємо відвар шипшини з медом (мед не дають лише дітям з алергійними реакціями).
Нині фітотерапія має велику популярність серед населення. Але яким би корисним не був вплив лікарських рослин, треба завжди пам'ятати: йдеть­ся про лікарський засіб, який має як побічні ефекти, так може бути і про­типоказаний. Тому використання лікарських трав мусить повсякчас пе­ребувати під контролем лікаря.
Як метод фітотерапії, а також профілактики захворювань використову­ють полоскання горла. Це відбувається після сну протягом усього осінньо-весняного періоду.
Щотижня змінюються складові: настої трав; сіль і йод; сода; вода з кра­на.